سه شنبه 1392/6/12

 

در اين مقاله سعي داريم در زمينه طراحي لوگو و نكاتي كه معمولاً به آنها توجهي نمي شود با شما صحبت كنيم به اميد اينكه مورد توجه شما قرار گيرد

 

1- لازم نيست يك لوگو بگويد كه آن سازمان چه كار مي كند.

اگر براي يك رستوران لوگو طراحي مي كنيد اجباري نيست حتماً لوگوي شما به شكل يك غذا خوردني باشد. يا براي كلينيك پزشكي وسايل پزشكي را نمايش دهد و ...  فقط به دليل مرتبط بودن موضوع طراحي لوگو نبايد شكل آنرا قرباني كنيد.

لوگوي مرسدس بنز يك اتومبيل يا اجزايي از آن نيست يا لوگوي شركت اپل يك كامپيوتر نيست.

 

 از مشتري خود كمك بگيريد.

شما به عنوان طراح لوگو بايد به نياز مشتري احترام بگذاريد. بعضي مواقع آنها فقط يك لوگوي ساده و حرفه اي مي خواهند تا فعاليت يا حرفه آنها در بين رقبا شناسايي شود بنابراين براي پرسيدن اينكه مشتري چه مي خواهد شك نكنيد.

 

كاغذ را فراموش نكنيد.

امروزه طراحي لوگو بدون كامپيوتر غير ممكن به نظر مي رسد ولي استفاده از كامپيوتر به اين معني نيست كه طرح هايي را كه در ذهن داريد روي كاغذ امتحان نكنيد و براي كشيدن طرح هاي اوليه روي كاغذ احتياجي نيست كه يك نقاش يا هنرمند ماهر باشيد. فراموش نكنيد كه طرح هايي را كه روي كاغذ مي كشيد هيچگاه نمي توانيد روي كامپيوتر ابداع كنيد. اگر با من موافق نيستيد قلم و كاغذ برداريد و شروع به كار كنيد.

 

مد را فراموش كنيد.

اگر بخواهيد كفش و لباس بخريد توجه به مد بد نيست چون بعد از مدتي بايد آنها را دور بيندازيد ولي لوگوي يك كمپاني يا سازمان چيزي نيست كه مطابق مد روز طراحي شود بلكه بايد با اين ديد كه سالهاي سال بدون تغيير زيبا و جذاب باشد طراحي شود و اگر غير از اين باشد و مجبور باشيد هر چند وقتي مطابق مد طراحي خود را عوض كنيد عملاً از هدف اصلي طراحي لوگو دور شده ايد چون لوگو بايد براي بيننده نام و اعتبار يك سازمان را تداعي كند و اگر مرتب لوگو عوض شود به مردم فرصت به خاطر سپردن نشان آن شركت يا سازمان داده نخواهد شد.

 

ابتدا از رنگ سياه استفاده كنيد.

هميشه رنگ ها را بعد از اتمام طراحي به لوگو اضافه كنيد. تشخيص ضعف هاي طراحي وقتي فقط با يك رنگ و به سادگي كشيده مي شوند به مراتب ساده تر است.

 

طرح مناسب را انتخاب كنيد.

طرحي كه براي لوگوي خود انتخاب مي كنيد بايد مناسب حال و هواي آن شخص، شركت، سازمان يا سايت اينترنتي باشد. مثلاً اگر براي يك شركت وكالت لوگو طراحي مي كنيد نبايد اشكال طنز به كار ببريد يا اگر براي يك مؤسسه كه در ارتباط با كودكان است لوگو طراحي مي كنيد استفاده از طرح هاي خيلي جدي جالب نيست.

 

يك لوگوي ساده بهتر در ذهن مي ماند.

هر چه لوگوي شما ساده تر باشد به خاطر سپردن آن ساده تر است. و به خاطر داشته باشيد هدف از طراحي لوگو اين است كه با يك نگاه در ذهن بيننده حك شود اگر به لوگوي سازمانهاي بزرگي مانند ميتسوبيشي، سامسونگ، BBC، ... دقت كنيد متوجه مي شويد كه لوگوي آنها چقدر ساده است ساده بودن لوگو يك برتري ديگر هم دارد و آن اين است كه انعطاف پذيري شما در ابعاد لوگو بيشتر مي شود و مي توانيدلوگوي آن سازمان را در متن ها، تبليغات و...مختلف استفاده كنيد بدون اينكه جزئيات آن (در اثر كوچك شدن ) از بين برود.

 

فقط يك چيز را بخاطر بياورند

لوگوي شما بايد به گونه اي طراحي شود كه فقط يك چيز را در ذهن بيننده تداعي كند آنهم يك سازمان است. پس اين لوگو بايد منحصر به فرد باشد تا در ميان تمام زرق و برق ها و جذابيت ها خود نمايي كند و فقط ياد آور آن چيزي  باشد كه براي آن طراحي شده است.

علي يزدي مقدم

 

 

 

                وبسايت رسمي كانون آگهي و تبليغات واژه گستر

 

 

يکشنبه 1392/6/10

 

نكاتي درباره عكاسي ضد نور يا سيلوئت

 

شايد تا حالا با عكس‌هاي ضد نور يا سيلوئت برخورد كرده باشيد. همان‌طور كه از نام آنها مشخص است اين نوع عكس‌ها ضد نور هستند و سوژه در آنها به شدت تيره است؛ به طوري كه بسياري از جزئيات آن قابل مشاهده نيست و تنها نمايي كلي از آن در عكس مشخص مي‌شود. در اينجا به نكاتي در خصوص عكاسي سيلوئت يا ضد نور اشاه مي‌شود كه احتمالا براي علاقه‌مندان عكاسي جالب توجه خواهد بود.

ضد نور

عكاسي ضد نور يكي از روش‌هاي انتقال اندوه، احساس و حالت‌هاي عاطفي به بيننده است. ممكن است بيننده با ديدن اين نوع عكس‌ها به درك درست و واضحي از سوژه نرسد؛ اما بخش تيره و سياه تصوير باعث شكل‌گيري قدرت تخيل بيننده مي‌شود.

عكس:محمد توكلي

مهم‌ترين نكته در عكاسي ضد نور قرار دادن سوژه در مقابل يك منبع نور عظيم و تنظيم ميزان نوردهي دوربين بر اساس روشن‌ترين بخش تصوير (پس زمينه) است. توجه داشته باشيد كه ميزان نوردهي (Exposure) دوربين بايد بر اساس روشن‌ترين بخش پس زمينه و نه سوژه تنظيم شده باشد. با رعايت اين اصل اوليه، سوژه موردنظر به دليل نبود نور كافي حتي اگر به طور كامل سياه نشود بسيار تيره يا به اصطلاح آندر اكسپوزد (under exposed) –حداقل نوردهي- خواهد شد.

انتخاب سوژه

اگرچه از سوژه‌هاي بسياري براي عكاسي ضد نور مي‌توان استفاده كرد، اما برخي سوژه‌ها از شرايط بهتري برخوردارند. از آنجا كه در عكاسي ضدنور مواردي مانند رنگ، بافت يا حالت سوژه تاثيري در زيبايي عكس ندارد بنابراين بهتر است توجه خود را روي ويژگي‌هاي ديگري متمركز كنيد. براي مثال، ويژگي‌هايي مانند بزرگي، اندازه، درشت و قوي بودن و به طور كلي اندازه‌هاي ابعادي سوژه تاثير زيادي در بهتر شدن عكس خواهند داشت.

تنظيم نور

تنظيم نور و به طوركلي نورپردازي در عكاسي ضد نور با ساير زمينه‌هاي عكاسي تفاوت زيادي دارد و نكات گفته شده در خصوص رعايت برخي موارد نورپردازي در اين نوع عكاسي به هيچ عنوان صدق نمي‌كند. برخلاف اينكه در بسياري از زمينه‌هاي مختلف عكاسي، روشن بودن جلو زمينه توصيه شده است، در عكاسي ضد نور روشن بودن پس زمينه بسيار تاكيد مي‌شود. اين مساله به گونه‌اي است كه هرچه منبع نوري پس زمينه قوي‌تر و بزرگ‌تر باشد شدت تيرگي و سياه شدن سوژه بيشتر خواهد بود.

بهترين منبع نوري براي عكاسي ضد نور، خورشيد است بنابراين براي خلق يك اثر ضد نور مي‌توانيد از سوژه بخواهيد كه در مقابل طلوع يا غروب آفتاب بايستد.

مشخص بودن سوژه

به دليل تيرگي كامل سوژه در عكاسي ضد نور، گاهي اوقات تشخيص درست سوژه مشكل‌ساز مي‌شود. از اين رو هنگامي‌كه قرار است به جاي يك سوژه همزمان از چند سوژه عكس گرفته شود سعي كنيد سوژه‌ها به گونه‌اي تفكيك شده باشند تا ابهامي‌در هنگام مشاهده آنها به وجود نيايد. براي مثال، اگر قرار است از يك شخص و يك درخت عكس گرفته شود، بهتر است بين دو سوژه اندكي فاصله وجود داشته باشد تا تصوير مشخص و واضح باشد. ايستادن شخص در مقابل درخت يا تكيه كردن به آن باعث مبهم و نامشخص شدن سوژه در تصوير خواهد شد.

در صورتي كه تمايل داشته باشيد از چهره اشخاص عكس ضد نور تهيه كنيد بهتر است از آنها بخواهيد به صورت نيمرخ بايستند؛ زيرا اين كار باعث مي‌شود تا اجزاي بيشتري از صورتشان مثل بيني، دهان و چشم‌ها در تصوير ( البته به صورت خطوط) منعكس شود.

آخرين نكته

اگرچه شدت تيره‌تر بودن سوژه، زيبايي بيشتري به عكس مي‌بخشد، اما در صورتي كه بتوانيد هنرمندانه و خلاقانه برخي ناحيه‌هاي سوژه را روشن باقي بگذاريد زيبايي عكس را دو چندان كرده‌ايد. گاهي اوقات روشن بودن بخشي از سوژه باعث سه بعدي شدن آن مي‌شود. اينكه چه سوژه‌اي و تا چه حد تيره يا روشن شود بستگي به ديد خلاقانه شما دارد.

 

 

                وبسايت رسمي كانون آگهي و تبليغات واژه گستر

 

 

شنبه 1392/6/9

وب سايت رسمي واژه گستر

سه شنبه 1392/6/5

عكاسي تبليغاتي به معني ثبت تصاوير براي استفاده در بنر ها يا پوستر ها يا ساير روش هاي تبليغاتي مي باشد . در اين سبك اهميت نورپردازي در عكاسي بيش ار پيش خودنمايي ميكند ، اول قدرت نور كه بايد به اندازه اي باشه كه جسم شما رو كاملا روشن كند و بعد هم تعداد منابع نور كه بايد با توجه به سوژه به گونه اي انتخاب بشود كه انعكاس يا سايه ناخواسته نداشته باشيم !

و از همه مهم تر سافت كردن نور هست يعني نور رو قبل از برخورد با جسم نرم كرد كه ايجاد سايه هاي تيز و پر رنگ نكنه اين كار رو ميشه خيلي راحت با استفاده از يك برگ كاغذ معمولي يا كالك انجام داد و به اين وسيله هم جسم ما كاملا روشن باقي ميماند و هم سايه اي كوتاه و زيبا داريم !

تاريخچه مختصري از بوجود آمدن عكاسي تبليغاتي :

با پايان جنگ نخست جهاني تكنولوژي عكاسي روند روبه پيشرفت بي وقفه را پيش گرفته بود كه پس از جنگ و تا پايان دهه 1930 انواع دوربين هاي تك لنزي انعكاسي ( SLR ) را به بازار روانه ساخت ، چنين امكاناتي سبب شد كه استفاده از اين رسانه گويا بسيار آسان تر ، ارزانتر وهمه گير شود.
درسال 1947 امكان تازه اي پديد آمد كه بسيار چنين روندي را تسريع نمود. دراين سال دكترادوين. اچ . لند در اتحاديه جامعه اپتيكي آمريكا دوربيني را ابداع كرد كه عكس يك دقيقه اي مي گرفت . و اين تكنولوژي تا سال 1959 به سرعتي معادل 15 ثانيه رسيد.
ويليام برن باخ مدير هنري برجسته آن سال ها در سال 1947 چنين مي گويد: « تبليغات دراصل متقاعد كنندگي است و متقاعد كنندگي نمي تواند يك علم باشد ،‌ بلكه هنر است . » عكس هاي سال هاي پس ازجنگ همواره با شعاري سياسي همراه بودند كه با روحيه سياسي اجتماعي همان سال ها تدوين مي شد . شعارهايي اغلب بر اساس سياست هاي جنگ سرد . با آنكه تأكيد بر ساخت هنرمندانه عكاسي بسيار بيشتر از سال هاي 20 و 30 بود ليكن شكل تازه اي از هنر را در نظرمي آورد كه برخوردار از دستور زباني مشخص و توانايي بيانگري بود والتر نورنبرگ عكاس تبليغاتي در سال 1940 چنين نوشته است : « عكس تبليغاتي بايد ايده داده شده را به فرمي ملموس ترجمه كند – آن چنان كه براي بيننده كاملاٌ آشكار باشد و نمايانگر موضوع مورد فروش . »

 وي چنين ادامه مي دهد : «‌ اين مسئله به شكلي تلويحي بيانگر چهار ملاحظه مهم است ، نخست اينكه نبايد تجربه حسي را با ادراك رومانتيك اشتباه گرفت . گاهي چنين چيزي رخ مي دهد چرا كه رمانتيسم باعث مي شود تجربيات حسي براي متوسط مردم راحتتر قابل درك باشد و دوم آنكه بيان را نبايد با توضيح اشتباه گرفت . توضيح دادن به معناي تبيين نمودن است . ليكن بيان كردن به معناي قابل درك نمودن تجربياتي شخصي است . اين بدان معناست كه عكاس – اگر هنرمند باشد – بايد از جزئيات پنهاني كه مي خواهد نشان دهد آگاه باشد و آن را براي نظاره گر بيان كند. به طوري كه بيننده موضوع عكس را به همان شكل بفهمند وحس كند .

سوم اين كه واكنش مردم به يك اثر هنري غيرقابل محاسبه است و رويدادي از پيش تعيين شده وجود ندارد.

چهارم ،‌ در اثر هنري فرم و محتوا همچون يك واحد يگانه در مي آيد و چنان به هم پيوسته اند كه غيرقابل تفكيك مي شوند . فرم بخشي ذاتي از بيان هنري است . چنين ايده اي كه ريشه هايش از دهه هاي 1930 اندك اندك تا سال هاي دهه ي 1960 بر اين باور تأكيد داشتند كه مضمون يك آگهي تبليغاتي سبب ترغيب مشتري به خريد مي شود و نه فرم آگهي و همين تغيير نگرش سبب توجه بسياري در رابطه ميان متن و تصوير موجود در آگهي شد چرا كه بر مبناي تجربه عمومي ،‌ مخاطب در مواجهه با آگهي شامل عكس و متن ابتدا نگاهي گذرا به عكس مي اندازد سپس متن را مي خواند و درنهايت با دقتي بيشتر به تصوير باز مي گردد .

 

 

 

                وبسايت رسمي كانون آگهي و تبليغات واژه گستر

 

X